Tariefklassetabel niet per se geldig gedurende hele looptijd

Rekenmachine 3 via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2022-0897) De Geschillencommissie is van oordeel dat een tariefklassetabel onderdeel uitmaakt van de afspraken tussen de bank en de consumenten ten aanzien van de overeengekomen rentevastperiode. Gedurende die rentevastperiode is het de bank dan ook niet toegestaan om een nieuwe tariefklassetabel van toepassing te verklaren. Ook niet wanneer dit gebeurt in het kader van een uitbreiding van de algemene voorwaarden.

“Echter”, aldus de commissie, “dit betekent niet dat de tariefklassetabel onderdeel uitmaakt van de volledige geldleningsovereenkomst en in dat kader van toepassing blijft gedurende de gehele looptijd van de geldlening. Na afloop van de rentevastperiode mag de bank een nieuw aanbod doen aan de consumenten waarbij zij een nieuwe set van algemene voorwaarden en een actuele tariefklassetabel mag hanteren.”

Nadere duiding

De Geschillencommissie geeft in de onderhavige uitspraak een nadere duiding aan eerdere uitspraken van haar hand:  “Het door de bank aan de consumenten in rekening gebrachte rentetarief bestaat uit drie onderdelen: de basisrente, de productopslag en de risico-opslag. De risico-opslag wordt vastgesteld op grond van de loan to value en de tariefklassetabel. De tariefklassetabel maakt daarmee onderdeel uit van het financiële component van de geldleningsovereenkomst gedurende de looptijd van de rentevastperiode. Dit maakt echter niet dat de tariefklassetabel onderdeel uitmaakt van de gehele geldleningsovereenkomst en daarmee geldig is gedurende de gehele looptijd van de geldleningsovereenkomst. De commissie heeft dit ook niet willen zeggen met haar uitspraken uit 2021.

“Immers heeft de bank na de looptijd van de rentevastperiode de mogelijkheid om de consumenten een volledig nieuw rente-aanbod te doen op basis van de actuele (markt)situatie. Daarbij past dat de bank op dat moment ook een actuele tariefklassetabel mag hanteren en zich niet hoeft te baseren op een historische tariefklassetabel die wellicht geen recht meer doet aan de financiële (markt)omstandigheden van dat moment.”

Nu de consumenten in dit geval geen financiële compensatie of aanpassing van de risico-opslag voor de huidige rentevastperiode vorderen, wijst de commissie geen financiële compensatie toe.

Hypotheekofferte was klip en klaar

Hypotheekofferte was klip en klaar

(Kifid-uitspraak GC 2022-0979) SNS heeft de consument in het verleden een hypothecaire geldlening verstrekt. Daarbij waren partijen een vergoedingsvrije ruimte van...

Adviseur beëindigt zelf opdracht, geen honorarium

Adviseur beëindigt zelf opdracht, geen honorarium

(Kifid-uitspraak GC 2022-0972) De consumenten hebben zich tot de adviseur gewend voor advies en bemiddeling inzake de financiering van de door hen aangekochte woning....

Hypotheekadviseur had moeten doorvragen

Hypotheekadviseur had moeten doorvragen

(Kifid-tussenuitspraak GC 2022-0886A) De consumenten vorderen een schadevergoeding van de adviseur omdat zij als gevolg van zijn handelen geen hypotheekrenteaftrek...

Kifid onderzoekt klanttevredenheid financiële dienstverleners

Kifid onderzoekt klanttevredenheid financiële dienstverleners

Kifid doet voortaan jaarlijks onafhankelijk onderzoek naar de klanttevredenheid bij financiële dienstverleners. Dit in aanvulling op het lopende klanttevredenheidsonderzoek...

Verschillende producten met eigen voorwaarden of schending eensporig rentebeleid?

Verschillende producten met eigen voorwaarden of schending eensporig rentebeleid?

“Door verschillen in voorwaarden bestaan er prijsverschillen tussen de verschillende hypotheekproducten.” Zo reageert Centraal Beheer op de aantijging...

Adviseur moet gevolgen extra aflossing goed belichten

Adviseur moet gevolgen extra aflossing goed belichten

(Kifid-uitspraak GC 2022-0851) De consument heeft zich voor advies en bemiddeling inzake de financiering van een woning tot de adviseur gewend. De consument verkeerde...

Bestendig inkomen te laag vaststellen is schending zorgplicht

Bestendig inkomen te laag vaststellen is schending zorgplicht

(Kifid-uitspraak GC 2022-0804) De consument en zijn partner hebben bij de bank een aanvraag ingediend voor een hypothecaire geldlening. De bank heeft de aanvraag...

Hoogspanning achter de schermen over hypotheekrente

Hoogspanning achter de schermen over hypotheekrente

(Partner in kennis Lloyds Bank in VVP 4-2022) Nadat de rente jarenlang historisch laag was, heeft deze de afgelopen maanden een spurt omhoog gemaakt. Wat gebeurt...

AS Support voorziet forse stijging hypotheekrente

AS Support voorziet forse stijging hypotheekrente

De module ‘renteverwachting’ van AS Support werkt met een algoritme, dat dagelijks de spanning tussen de kapitaalmarkt en hypotheekrente berekent. De...

Bank niet verplicht hypotheek te verhogen

Bank niet verplicht hypotheek te verhogen

(Kifid-uitspraak GC 2022-0780) De consument beklaagt zich over de handelswijze van de geldverstrekker in het kader van zijn verzoek tot verhoging van zijn hypothecaire...