Nieuwe hypotheekakte bij overstap naar eeuwigdurende erfpacht voor rekening bank
(Kifid-uitspraak GC 2022-0192) Wanneer een consument van voortdurende erfpacht overstapt naar eeuwigdurende erfpacht mag een bank een nieuwe hypotheekakte verlangen. Het is echter onredelijk om de kosten van de nieuwe hypotheekakte bij de consument neer te leggen, aldus de Geschillencommissie. Naar de huidige inzichten lijkt het risico dat de zekerheidspositie van de bank in gevaar komt bij de overstap naar eeuwigdurende erfpacht miniem. Dat het risico miniem is vindt steun in de wet en de opvattingen van twee gezaghebbende auteurs over de goederenrechtelijke gevolgen van de overstapregeling bij Amsterdamse erfpacht, waar de consument zich op beroept. Rabobank dient de gemaakte kosten voor een nieuwe hypotheekakte van meer dan 1.000 euro aan de consument te vergoeden.
Het is, aldus Kifid, "voortschrijdend inzicht en de uitvoerige onderbouwing van de consument, die maken dat de Geschillencommissie in deze klachtzaak tot een ander oordeel komt dan in eerdere uitspraken".
In beroep
De uitspraak in deze klacht van een consument tegen Rabobank is bindend. Inmiddels heeft de bank laten weten tegen deze uitspraak in beroep te gaan bij Kifid. Dit kan ertoe leiden dat Kifid soortgelijke klachten over kosten voor een hypotheekakte vanwege de overstap van voortdurende naar eeuwigdurende erfpacht zal aanhouden, totdat de Commissie van Beroep hierover heeft geoordeeld.
Verkoopopbrengst onjuist ingeschat: hypotheekadviseur moet alsnog bloeden
(Kifid-uitspraak CvB 2023-0021) De Kifid Commissie van Beroep laat een hypotheekadviseur alsnog bloeden na schending van de zorgplicht. De adviseur (Zeevat Hypotheken...
Geschillencommissie steekt stokje voor executie woning
(Kifid-uitspraak GC 2023-0362) De Geschillencommissie is in dit geval van oordeel dat opeising van de geldlening en de executie van de woning door Obvion gegeven...
Adviseur komt niet op proppen met adviesrapport
(Kifid-uitspraak GC 2023-0363) De consument stelt dat de adviseur niet als een goed opdrachtnemer heeft gehandeld, waardoor zij geen hypothecaire geldlening heeft...
(Kifid-uitspraak GC 2023-0353) Partijen zijn het erover eens dat de adviseur een fout heeft gemaakt door een hypotheek met NHG te adviseren, terwijl de kostengrens...
Niet informeren over bereidstellingsprovisie is schending zorgplicht
(Kifid-uitspraak GC 2023-0354) Het staat vast dat de adviseur de consumenten niet heeft geïnformeerd over de mogelijke kosten (bereidstellingsprovisie) van...
Bewaken voortgang offertetraject taak van adviseur
(Kifid-uitspraak GC 2023-0346) Voor de financiering van bestaande woningen heeft Florius andere documenten nodig dan voor nieuwbouwwoningen. Florius is volgens de...
ING moet 25 mille betalen na dubbel zorgplichtverzuim rond KEW
(Kifid-uitspraak GC 2023-0338) ING Bank moet 25.000 euro schadevergoeding betalen wegens zorgplichtverzuim. De bank verzuimde de KEW te betrekken bij haar advisering...
Adviesrapport niet te laat gestuurd
(Kifid-uitspraak GC 2023-0316) De consumenten ontvingen het adviesrapport van hun hypotheekadviseur pas nadat zij de offerte van hun geldverstrekker al hadden ondertekend....
Schade niet berekend aan hand teleurgestelde verwachting
(Kifid-uitspraak GC 2023-0290) De consument heeft zich tot de adviseur (Heilbron Wijchen) gewend voor een tweede hypotheek. Niet ter discussie staat dat de adviseur...
Adviseur meldde te laat dat hij niet kon bemiddelen
HYPOTHEKEN – Het is de adviseur (Advitas) naar het oordeel van de Geschillencommissie aan te rekenen dat hij de consument niet direct of zo spoedig mogelijk...