Niet aan kredietverstrekker om fouten begaan door adviseur te herstellen

Kantoor Kifid

(Kifid-uitspraak GC 2023-0702) De kredietverstrekker heeft de aanvaarding van het renteaanbod niet tijdig ontvangen, zodat geen overeenkomst tot stand is gekomen. Ook was de kredietverstrekker niet verplicht in te grijpen en fouten van de adviseur te herstellen. De vordering wordt afgewezen.

De consument heeft een hypothecaire geldlening afgesloten bij de kredietverstrekker met een variabele rente. Op enig moment wil de consument de rente omzetten naar een vaste rente. Zij schakelt hiervoor een adviseur in en stuurt de benodigde documenten naar de adviseur. De kredietverstrekker ontvangt echter niet tijdig alle stukken van de adviseur, waardoor de rente niet is omgezet. De consument stelt dat een overeenkomst tot stand is gekomen door ondertekening van het renteaanbod. Daarnaast stelt zij dat de kredietverstrekker had moeten ingrijpen door zelf contact met haar op te nemen over het compleet maken van de stukken. De Geschillencommissie volgt deze stellingen niet.

Niet voldoende

De commissie: "Een overeenkomst komt tot stand door een aanbod en de aanvaarding daarvan. Daarvoor is wel vereist dat de verklaring waarmee het aanbod wordt aanvaard de partij die het aanbod heeft gedaan ook daadwerkelijk heeft bereikt. Dat de consument de verklaring houdende de aanvaarding op 1 februari 2022 – tijdig – aan de adviseur heeft gestuurd is daarvoor niet voldoende. De adviseur was ingeschakeld door de consument en trad niet op als tussenpersoon voor de kredietverstrekker. Vast staat dat de kredietverstrekker de aanvaarding pas op 11 augustus 2022 heeft ontvangen, ruim nadat de geldigheid van het aanbod was verstreken. Tussen de consument en de kredietverstrekker is daarom geen overeenkomst tot stand gekomen voor een rente van 1,59 procent met een rentevaste periode van vijftien jaar. 

"In de tweede plaats heeft de consument gesteld dat de kredietverstrekker had moeten ingrijpen op het moment dat duidelijk was dat de consument de rente wilde vastzetten en de adviseur niet van zich liet horen. Ook deze stelling wordt door de commissie niet gevolgd. Zoals hiervoor overwogen trad de adviseur op als tussenpersoon voor de consument en niet ook als tussenpersoon voor de kredietverstrekker. De kredietverstrekker was niet verplicht om buiten die verhoudingen om contact op te nemen met de consument. Het is niet aan de kredietverstrekker om fouten begaan door de adviseur te herstellen."

Kifid: maandlastenbeschermer is geen complex product

Kifid: maandlastenbeschermer is geen complex product

(Kifid-uitspraak GC 2023-0886) De consument vindt dat de assurantietussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden, omdat hij in 2007 heeft geadviseerd een maandbedrag...

Adviseur hoefde niet bedacht te zijn op extra financiering

Adviseur hoefde niet bedacht te zijn op extra financiering

(Kifid-uitspraak GC 2023-0844) De consumenten hebben in september 2022 op advies van de adviseur een hypothecaire geldlening van 150.000 euro afgesloten voor consumptieve...

Schade wordt niet berekend aan de hand van teleurgestelde verwachtingen

Schade wordt niet berekend aan de hand van teleurgestelde verwachtingen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0845) De consumenten stellen dat de adviseur is tekortgeschoten in de op hem rustende verplichtingen, door niet voortvarend genoeg met de...

Ken je vak! Leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! Leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(Ken je vak! VVP 5-2023) De uitspraken van Kifid bevatten regelmatig leermomenten voor financieel adviseurs. In elk nummer vat VVP een aantal relevante uitspraken...

Aanbieder mag kwaliteitseisen stellen aan bemiddeling

Aanbieder mag kwaliteitseisen stellen aan bemiddeling

(Kifid-uitspraak GC 2023-0821) De Geschillencommissie is van oordeel dat de klacht van de consument niet behandelbaar is voor zover deze gaat over de weigering van...

Hypotheekadviseur voldeed aan inspanningsverplichting

Hypotheekadviseur voldeed aan inspanningsverplichting

(Kifid-uitspraak GC 2023-0799) De consumenten hebben de adviseur opdracht gegeven tot het bemiddelen en adviseren bij het oversluiten van hun hypothecaire geldlening....

Hypotheekadviseur moet adviesvergoeding terugstorten

Hypotheekadviseur moet adviesvergoeding terugstorten

(Kifid-uitspraak GC 2023-0786) De consumenten stellen zich op het standpunt dat de adviseur zijn zorgplicht geschonden heeft door hen niet te informeren over de...

Reconstructie adviesdossier mag ook mondeling en met getuigenbewijs

Reconstructie adviesdossier mag ook mondeling en met getuigenbewijs

(Rechtspraak) De adviseur kan niet op papier maar wel mondeling en met getuigen hard maken wat hij met de consumenten heeft besproken. Voor de Rechtbank Oost-Brabant...

Aan tussenpersoon om te controleren of product voldoet aan normen bank en behoeften consument

Aan tussenpersoon om te controleren of product voldoet aan normen bank en behoeften consument

(Kifid-uitspraak GC 2023-0769) Het is niet aan de bank om de wensen en behoeften te inventariseren bij het aangaan van een overeenkomst. Deze werkzaamheden liggen...

Hoe luidt de opdracht?

Hoe luidt de opdracht?

HYPOTHEKEN – De consument heeft contact gezocht met zijn adviseur. Hij geeft aan zijn hypothecaire lening bij zijn geldverstrekker te willen verhogen voor...