Doorlopende ondersteuning toch adviseren?

Document via Pixabay

“Een mogelijke uitkomst is dat het adviseren van consumenten ten aanzien van een lopend financieel product ook daadwerkelijk weer onder de adviesregels valt, zoals veel adviseurs het in de praktijk ook zullen toepassen. Een advies van een deskundige adviseur die rekening houdt met de situatie en wensen van de klant.”

Aldus Paul Schuiling, consultant bij Charco & Dique en voormalig toezichthouder. Schuiling: “Eind 2021 veroorzaakte de AFM wat opschudding vanwege een interpretatie over adviseren over een bestaand product. Het ‘advies’ ten aanzien van een al afgesloten product zou volgens de AFM slechts informeren zijn. Het ministerie is een onderzoek gestart naar het adviseren of informeren tijdens de looptijd van een product. De uitkomsten ervan zouden weleens kunnen leiden tot aanpassing van de regelgeving.”

Onderzoek naar kwaliteit maatwerk bij hypotheken

Andere volgens Schuiling interessante punten uit de AFM-agenda 2023 zijn onder meer: “De risico’s op de woningmarkt zijn de AFM al vele jaren een doorn in het oog. Als gevolg van de stijgende rente ziet zij momenteel belangrijke risico’s op overkreditering. Een onderzoek naar de kwaliteit van het maatwerk bij hypotheken dit jaar moet daar inzicht in verschaffen. 

“Nu het nieuwe pensioenstelsel steeds dichterbij komt, verplaatst de AFM haar toezicht richting de deelnemer. De toezichthouder gaat leidraden ontwikkelen over nieuwe open normen op het gebied van keuzebegeleiding en risicopreferentie van deelnemers. In haar meerjarenstrategie meldt zij dat de focus de komende jaren komt te liggen op de deelnemer. De deelnemer begrijpt en heeft inzicht in de toekomstige pensioensituatie en is in staat om passende keuzes te maken.”

Adviseurs vergeten bestaande relatie niet

Adviseurs vergeten bestaande relatie niet

Adviseurs laten weten behoorlijk veel tijd te besteden aan het actief beheren van hun bestaande klantenportefeuille. Dat blijkt uit een flitsenquête onder...

Van hypotheekadviseur naar woonadviseur

Van hypotheekadviseur naar woonadviseur

“De woonadviseur is in onze ogen de hypotheekadviseur van de toekomst.” Aldus Omniplan in zijn whitepaper ‘Toekomstbestendig wonen’. De woonadviseur...

In goede maar ook in slechte tijden

In goede maar ook in slechte tijden

(Michel Ligtlee, Vereniging Eigen Huis, in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Ruim één jaar geleden hebben diverse marktpartijen het manifest...

Het fundament van de financiële gezondheid van consument en adviseur

Het fundament van de financiële gezondheid van consument en adviseur

(Partner in Kennis ING in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) De woning-en hypothekenmarkt is altijd in beweging. Dan is er niet altijd voldoende tijd...

Nieuwe stichting komt met sectorbrede initiatieven voor actief klantbeheer

Nieuwe stichting komt met sectorbrede initiatieven voor actief klantbeheer

Het in 2021 opgestarte branche-initiatief rond ‘actief klantbeheer’ krijgt steeds meer vorm. Onlangs is een speciale stichting opgericht, de Stichting...

VVP-special: actief klantbeheer geen last maar lust

VVP-special: actief klantbeheer geen last maar lust

Actief klantbeheer, zie het niet als een last maar een lust waar zowel klant als adviseur beter van worden. Dat is de boodschap van de VVP-special Actief Klantbeheer....

Merendeel adviseurs nog op startniveau actief klantbeheer

Merendeel adviseurs nog op startniveau actief klantbeheer

(Uit VVP 2-2022) Branche-initiatief Actief Klantbeheer heeft de resultaten gepubliceerd van haar onderzoek naar de staat van actief klantbeheer onder onafhankelijk...

Brancheonderzoek Actief Klantbeheer: merendeel advieskantoren op startniveau

Brancheonderzoek Actief Klantbeheer: merendeel advieskantoren op startniveau

Ruim vier op de tien advieskantoren bevindt zich op niveau 1 als het gaat om Actief Klantbeheer. Deze kantoren geven incidenteel uitvoering aan actief klantbeheer....

"Toets of u voldoet aan de nieuwe leennormen"

"Toets of u voldoet aan de nieuwe leennormen"

Charco & Dique raadt financiële ondernemingen aan te toetsen of zij voldoen aan de nieuwe leennormen en het verbod op overkreditering. Het adviesbureau:...

Webinar doorlopende klantondersteuning

Webinar doorlopende klantondersteuning

Faster Forward en De Nationale Hypotheekbond verzorgen donderdag 17 februari vanaf 14.00 uur het webinar ‘Invulling geven aan de AFM-principes voor doorlopende...

Meer over