Consumenten eisen vergeefs 168 mille van onzorgvuldige hypotheekadviseur

Document via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2023-0716) De adviseur heeft een financieringsopzet aan de consumenten voorgehouden gebaseerd op rentepercentages welke waren genoemd in een reeds verlopen renteaanbod van de bank. De adviseur had meer of duidelijker kunnen communiceren dat de in de financieringsopzet genoemde rentes waren gebaseerd op een reeds verlopen renteaanbod van de bank. Door de adviseur is echter geen toezegging gedaan dat de consumenten een offerte van de bank zouden krijgen op basis van de in dat renteaanbod opgenomen rentetarieven. Het in de financieringsopzet vermelden van de onjuiste (verlopen) rentepercentages, acht de Geschillencommissie onzorgvuldig, maar heeft echter niet tot de gestelde schade geleid. De vordering van de consumenten is afgewezen.

De consumenten hadden hun schade, op basis van het verschil in rentepercentages, begroot op een bedrag van 168.244,30 euro.

De commissie "acht aannemelijk dat de adviseur aan de consumenten geruststellende mededelingen heeft gedaan over de kans van slagen van de aanvraag voor de hypothecaire geldlening en (kennelijk) niet, althans te weinig, heeft gewezen op het feit dat het renteaanbod van de bank kon wijzigen als bijvoorbeeld stukken nog moesten worden ingeleverd of worden aangepast waardoor de aanvraag niet compleet
zou zijn voor de gestelde datum. In de financieringsopzet van de adviseur stond echter ook vermeld dat “De hierbij gebruikte bedragen zijn indicatief. Rechten kunnen slechts worden ontleend aan de offerte van de betreffende financiële instelling”.

"Dat de adviseur in de financieringsopzet van 5 april 2022 de rentepercentages uit het renteaanbod van 29 oktober 2021 heeft laten staan en niet heeft geactualiseerd, acht de commissie eveneens onzorgvuldig. Ondanks dat de financieringsopzet een ander doel had namelijk, zoals door de adviseur onbetwist is gesteld, om de (nieuwe) begroting te toetsen, had de adviseur waarschijnlijk eenvoudig kunnen checken of de daarbij opgenomen rentes nog actueel waren."

 

Kifid: maandlastenbeschermer is geen complex product

Kifid: maandlastenbeschermer is geen complex product

(Kifid-uitspraak GC 2023-0886) De consument vindt dat de assurantietussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden, omdat hij in 2007 heeft geadviseerd een maandbedrag...

Adviseur hoefde niet bedacht te zijn op extra financiering

Adviseur hoefde niet bedacht te zijn op extra financiering

(Kifid-uitspraak GC 2023-0844) De consumenten hebben in september 2022 op advies van de adviseur een hypothecaire geldlening van 150.000 euro afgesloten voor consumptieve...

Schade wordt niet berekend aan de hand van teleurgestelde verwachtingen

Schade wordt niet berekend aan de hand van teleurgestelde verwachtingen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0845) De consumenten stellen dat de adviseur is tekortgeschoten in de op hem rustende verplichtingen, door niet voortvarend genoeg met de...

Ken je vak! Leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! Leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(Ken je vak! VVP 5-2023) De uitspraken van Kifid bevatten regelmatig leermomenten voor financieel adviseurs. In elk nummer vat VVP een aantal relevante uitspraken...

Aanbieder mag kwaliteitseisen stellen aan bemiddeling

Aanbieder mag kwaliteitseisen stellen aan bemiddeling

(Kifid-uitspraak GC 2023-0821) De Geschillencommissie is van oordeel dat de klacht van de consument niet behandelbaar is voor zover deze gaat over de weigering van...

Hypotheekadviseur voldeed aan inspanningsverplichting

Hypotheekadviseur voldeed aan inspanningsverplichting

(Kifid-uitspraak GC 2023-0799) De consumenten hebben de adviseur opdracht gegeven tot het bemiddelen en adviseren bij het oversluiten van hun hypothecaire geldlening....

Hypotheekadviseur moet adviesvergoeding terugstorten

Hypotheekadviseur moet adviesvergoeding terugstorten

(Kifid-uitspraak GC 2023-0786) De consumenten stellen zich op het standpunt dat de adviseur zijn zorgplicht geschonden heeft door hen niet te informeren over de...

Reconstructie adviesdossier mag ook mondeling en met getuigenbewijs

Reconstructie adviesdossier mag ook mondeling en met getuigenbewijs

(Rechtspraak) De adviseur kan niet op papier maar wel mondeling en met getuigen hard maken wat hij met de consumenten heeft besproken. Voor de Rechtbank Oost-Brabant...

Aan tussenpersoon om te controleren of product voldoet aan normen bank en behoeften consument

Aan tussenpersoon om te controleren of product voldoet aan normen bank en behoeften consument

(Kifid-uitspraak GC 2023-0769) Het is niet aan de bank om de wensen en behoeften te inventariseren bij het aangaan van een overeenkomst. Deze werkzaamheden liggen...

Hoe luidt de opdracht?

Hoe luidt de opdracht?

HYPOTHEKEN – De consument heeft contact gezocht met zijn adviseur. Hij geeft aan zijn hypothecaire lening bij zijn geldverstrekker te willen verhogen voor...