BKR-registratie blijft staan ondanks schone lei
(Kifid-uitspraak GC 2022-0657) De consument is van mening dat zijn belang bij het kopen van een huis zwaarder weegt dan het belang van de bank bij handhaving van de registraties. De Geschillencommissie wijst de vordering af.
De consument stelt dat hij als gevolg van een scheiding zijn huis heeft moeten verkopen met een restschuld, waarna hij in de Wsnp is terechtgekomen. Op 5 januari 2021 heeft hij de Wsnp met een schone lei afgerond en de consument stelt dat hij inmiddels weer financieel stabiel is. Hij zou graag een huis willen kopen, maar de BKR-registraties belemmeren hem hierin.
De commissie: “Het feit dat de consument momenteel geen schulden meer heeft, is ook mede het gevolg van het feit dat de schuldeisers grote bedragen op hun vorderingen hebben moeten afboeken. Dat het de consument zonder die afboekingen op eigen kracht gelukt was om de schulden af te lossen is niet gesteld en ook niet gebleken. De betalingsproblemen van de consument zijn dermate groot geweest, dat er onvoldoende aanleiding bestaat het belang van de consument te laten prevaleren boven het belang van de potentiële kredietverstrekkers om kennis te nemen van de betaalhistorie van de consument en deze omstandigheden mee te wegen bij een kredietaanvraag.
“Dat de ontstane situatie mogelijk het gevolg is geweest van de scheiding van de consument doet niet af aan het feit dat de schuldensituatie dusdanig problematisch is geweest dat de consument in de Wsnp is terechtgekomen en dat de consument naar het oordeel van de commissie langer dient te worden beschermd tegen overkreditering.”
De consument bleef als gevolg van een scheiding en de verkoop van zijn huis met een schuld van bijna 120.000 euro achter.
Verkoopopbrengst onjuist ingeschat: hypotheekadviseur moet alsnog bloeden
(Kifid-uitspraak CvB 2023-0021) De Kifid Commissie van Beroep laat een hypotheekadviseur alsnog bloeden na schending van de zorgplicht. De adviseur (Zeevat Hypotheken...
Geschillencommissie steekt stokje voor executie woning
(Kifid-uitspraak GC 2023-0362) De Geschillencommissie is in dit geval van oordeel dat opeising van de geldlening en de executie van de woning door Obvion gegeven...
Adviseur komt niet op proppen met adviesrapport
(Kifid-uitspraak GC 2023-0363) De consument stelt dat de adviseur niet als een goed opdrachtnemer heeft gehandeld, waardoor zij geen hypothecaire geldlening heeft...
(Kifid-uitspraak GC 2023-0353) Partijen zijn het erover eens dat de adviseur een fout heeft gemaakt door een hypotheek met NHG te adviseren, terwijl de kostengrens...
Niet informeren over bereidstellingsprovisie is schending zorgplicht
(Kifid-uitspraak GC 2023-0354) Het staat vast dat de adviseur de consumenten niet heeft geïnformeerd over de mogelijke kosten (bereidstellingsprovisie) van...
Bewaken voortgang offertetraject taak van adviseur
(Kifid-uitspraak GC 2023-0346) Voor de financiering van bestaande woningen heeft Florius andere documenten nodig dan voor nieuwbouwwoningen. Florius is volgens de...
ING moet 25 mille betalen na dubbel zorgplichtverzuim rond KEW
(Kifid-uitspraak GC 2023-0338) ING Bank moet 25.000 euro schadevergoeding betalen wegens zorgplichtverzuim. De bank verzuimde de KEW te betrekken bij haar advisering...
Adviesrapport niet te laat gestuurd
(Kifid-uitspraak GC 2023-0316) De consumenten ontvingen het adviesrapport van hun hypotheekadviseur pas nadat zij de offerte van hun geldverstrekker al hadden ondertekend....
Schade niet berekend aan hand teleurgestelde verwachting
(Kifid-uitspraak GC 2023-0290) De consument heeft zich tot de adviseur (Heilbron Wijchen) gewend voor een tweede hypotheek. Niet ter discussie staat dat de adviseur...
Adviseur meldde te laat dat hij niet kon bemiddelen
HYPOTHEKEN – Het is de adviseur (Advitas) naar het oordeel van de Geschillencommissie aan te rekenen dat hij de consument niet direct of zo spoedig mogelijk...