Adviseur was te optimistisch over maximale financiering

(Kifid-uitspraak GC 2023-0659) De adviseur heeft de consumenten in het vooruitzicht gesteld dat zij een hypothecaire geldlening konden verkrijgen van 300.000 euro. Daarna hebben de consumenten met de adviseur tegen betaling van een vooraf afgesproken tarief een overeenkomst van opdracht gesloten. Nadien bleek dat de consumenten een financiering met een maximale hoofdsom van 150.000 euro konden verkrijgen. Doordat de adviseur de gewekte verwachting niet heeft waargemaakt, heeft zij de aan haar verleende opdracht niet naar behoren uitgevoerd. De consumenten hebben voldoende aannemelijk gemaakt dat zij de opdracht niet hadden verleend aan de adviseur indien hij een financiering met een maximale hoofdsom van 150.000 euro had voorgespiegeld. De vordering van de consumenten wordt toegewezen.
Omdat de adviseur uiteindelijk 50 procent van zijn adviesnota reeds niet in rekening heeft gebracht wijst de Geschillencommissie de vordering tot kwijtschelding van de resterende 50 procent van het factuurbedrag van 2.950 euro toe.
De commissie: "Zeker nu de consumenten een inkomen uit onderneming verkregen en de cijfers van de onderneming beoordeeld moesten worden, had het op de weg van de adviseur gelegen om in het oriënterende gesprek er duidelijk op te wijzen dat het om een indicatieve berekening ging en dat de daadwerkelijk haalbare financiering zoveel lager kon zijn. Het is immers de financier die bepaalt onder welke voorwaarden en voor welk bedrag deze de financiering wenst aan te bieden."
Kifid: maandlastenbeschermer is geen complex product
(Kifid-uitspraak GC 2023-0886) De consument vindt dat de assurantietussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden, omdat hij in 2007 heeft geadviseerd een maandbedrag...
Adviseur hoefde niet bedacht te zijn op extra financiering
(Kifid-uitspraak GC 2023-0844) De consumenten hebben in september 2022 op advies van de adviseur een hypothecaire geldlening van 150.000 euro afgesloten voor consumptieve...
Schade wordt niet berekend aan de hand van teleurgestelde verwachtingen
(Kifid-uitspraak GC 2023-0845) De consumenten stellen dat de adviseur is tekortgeschoten in de op hem rustende verplichtingen, door niet voortvarend genoeg met de...
Ken je vak! Leren van Kifid-uitspraken hypotheken
(Ken je vak! VVP 5-2023) De uitspraken van Kifid bevatten regelmatig leermomenten voor financieel adviseurs. In elk nummer vat VVP een aantal relevante uitspraken...
Aanbieder mag kwaliteitseisen stellen aan bemiddeling
(Kifid-uitspraak GC 2023-0821) De Geschillencommissie is van oordeel dat de klacht van de consument niet behandelbaar is voor zover deze gaat over de weigering van...
Hypotheekadviseur voldeed aan inspanningsverplichting
(Kifid-uitspraak GC 2023-0799) De consumenten hebben de adviseur opdracht gegeven tot het bemiddelen en adviseren bij het oversluiten van hun hypothecaire geldlening....
Hypotheekadviseur moet adviesvergoeding terugstorten
(Kifid-uitspraak GC 2023-0786) De consumenten stellen zich op het standpunt dat de adviseur zijn zorgplicht geschonden heeft door hen niet te informeren over de...
Reconstructie adviesdossier mag ook mondeling en met getuigenbewijs
(Rechtspraak) De adviseur kan niet op papier maar wel mondeling en met getuigen hard maken wat hij met de consumenten heeft besproken. Voor de Rechtbank Oost-Brabant...
Aan tussenpersoon om te controleren of product voldoet aan normen bank en behoeften consument
(Kifid-uitspraak GC 2023-0769) Het is niet aan de bank om de wensen en behoeften te inventariseren bij het aangaan van een overeenkomst. Deze werkzaamheden liggen...
HYPOTHEKEN – De consument heeft contact gezocht met zijn adviseur. Hij geeft aan zijn hypothecaire lening bij zijn geldverstrekker te willen verhogen voor...