Achmea vraagt aandacht voor levensloopbestendig wonen

Achmea levensloop

Achmea is de campagne ‘Gelukkig oud worden volgens Achmea’ gestart. Het doel van de campagne is om bewustzijn te creëren over het belang van geschikte woonruimte op latere leeftijd. Ook hoopt Achmea mensen aan te zetten om tijdig over een passende oplossing na te denken. 

Uit onderzoek van Achmea onder 40-plussers in Nederland blijkt echter dat ongeveer de helft van de respondenten (48 procent) niet bezig is met de toekomstige woonsituatie. 

Twee derde van de Nederlanders geeft aan dat zij verwachten niet te hoeven verhuizen als zij ouder zijn.

Meer dan de helft van de Nederlanders (54 procent) weet niet wat levensloopbestendig wonen precies is of wat de voordelen ervan zijn. Een derde geeft aan dat zij hun huidige woning later willen aanpassen zodat zij hierin kunnen blijven wonen.

De merken Zilveren Kruis en Syntrus Achmea ontwikkelen gezamenlijk nieuwe woonvormen met slimme aanpassingen in huis. De planning is om komende jaren 1.500 tot 2.000 levensloopbestendige woningen per jaar te realiseren. Achmea roept ook andere partijen op om te investeren in de ontwikkeling van dit type vastgoed. Daarbij wordt de samenwerking opgezocht met gemeenten en zorgverleners, zodat bij de realisatie van levensloopbestendige woningen direct rekening kan worden gehouden met de bestemmingsplannen en zorg aan huis.

De Hypotheker ziet herstel

De Hypotheker ziet herstel

Verschillende signalen wijzen erop dat de huizenmarkt begint te herstellen, meent De Hypotheker. In vergelijking met de laatste drie maanden van 2022 is het aantal...

Prijsdaling koopwoningen in februari

Prijsdaling koopwoningen in februari

In februari waren de prijzen van koopwoningen voor het eerst sinds april 2014 lager dan in dezelfde maand een jaar eerder. Bestaande koopwoningen waren gemiddeld...

RaboResearch: betaalbaarheid woningen verbetert

RaboResearch: betaalbaarheid woningen verbetert

“Dit jaar wisselen waarschijnlijk 183.000 huizen van eigenaar, we denken dat dat er volgend jaar 193.000 zijn.” Dat schrijven economen van RaboResearch...

Slechts negentien procent starters verwacht dit jaar eerste huis te kopen

Slechts negentien procent starters verwacht dit jaar eerste huis te kopen

Nog maar één op de vijf Nederlandse starters verwacht in de komende twaalf maanden hun eerste huis te kopen. Een kwartaal geleden gold dit nog voor...

Prijsstijging koopwoningen nam af in januari

Prijsstijging koopwoningen nam af in januari

Bestaande koopwoningen waren in januari 1,1 procent duurder dan een jaar eerder. Een maand eerder bedroeg de stijging 2,7 procent. Het is de laagste prijsstijging...

Nationaal Fonds Betaalbare Koopwoningen

Nationaal Fonds Betaalbare Koopwoningen

Om starters te helpen een betaalbare koopwoning op de markt te vinden, realiseert het kabinet een Nationaal Fonds Betaalbare Koopwoningen met een budget van 40 miljoen....

Vijftien procent minder woningen verkocht in 2022

Vijftien procent minder woningen verkocht in 2022

In 2022 zijn 193.103 woningen verkocht, bijna vijftien procent minder dan in 2021. In 2022 waren bestaande koopwoningen gemiddeld 13,6 procent duurder dan het jaar...

Aantal woningtransacties stijgt in meeste provincies

Aantal woningtransacties stijgt in meeste provincies

Het aantal bestaande koopwoningen dat van eigenaar wisselde in het vierde kwartaal van 2022 bedroeg 51.345. Dat was 1,8 procent meer dan een kwartaal eerder. In...

Prijzen bestaande koopwoningen in alle provincies gedaald

Prijzen bestaande koopwoningen in alle provincies gedaald

De prijzen van bestaande koopwoningen in Nederland zijn in het vierde kwartaal van 2022 met 2,4 procent gedaald ten opzichte van een kwartaal eerder. Het is de eerste...

Jonge huizenkoper krijgt weer voet tussen de deur

Jonge huizenkoper krijgt weer voet tussen de deur

Jonge huizenkopers tot 35 jaar krijgen weer een voet tussen de deur op de huizenmarkt. Zo was bij deze leeftijdscategorie in december sprake van een stijging van...