Achmea vraagt aandacht voor levensloopbestendig wonen

Achmea levensloop

Achmea is de campagne ‘Gelukkig oud worden volgens Achmea’ gestart. Het doel van de campagne is om bewustzijn te creëren over het belang van geschikte woonruimte op latere leeftijd. Ook hoopt Achmea mensen aan te zetten om tijdig over een passende oplossing na te denken. 

Uit onderzoek van Achmea onder 40-plussers in Nederland blijkt echter dat ongeveer de helft van de respondenten (48 procent) niet bezig is met de toekomstige woonsituatie. 

Twee derde van de Nederlanders geeft aan dat zij verwachten niet te hoeven verhuizen als zij ouder zijn.

Meer dan de helft van de Nederlanders (54 procent) weet niet wat levensloopbestendig wonen precies is of wat de voordelen ervan zijn. Een derde geeft aan dat zij hun huidige woning later willen aanpassen zodat zij hierin kunnen blijven wonen.

De merken Zilveren Kruis en Syntrus Achmea ontwikkelen gezamenlijk nieuwe woonvormen met slimme aanpassingen in huis. De planning is om komende jaren 1.500 tot 2.000 levensloopbestendige woningen per jaar te realiseren. Achmea roept ook andere partijen op om te investeren in de ontwikkeling van dit type vastgoed. Daarbij wordt de samenwerking opgezocht met gemeenten en zorgverleners, zodat bij de realisatie van levensloopbestendige woningen direct rekening kan worden gehouden met de bestemmingsplannen en zorg aan huis.

Vijftien procent minder woningen verkocht in 2022

Vijftien procent minder woningen verkocht in 2022

In 2022 zijn 193.103 woningen verkocht, bijna vijftien procent minder dan in 2021. In 2022 waren bestaande koopwoningen gemiddeld 13,6 procent duurder dan het jaar...

Aantal woningtransacties stijgt in meeste provincies

Aantal woningtransacties stijgt in meeste provincies

Het aantal bestaande koopwoningen dat van eigenaar wisselde in het vierde kwartaal van 2022 bedroeg 51.345. Dat was 1,8 procent meer dan een kwartaal eerder. In...

Prijzen bestaande koopwoningen in alle provincies gedaald

Prijzen bestaande koopwoningen in alle provincies gedaald

De prijzen van bestaande koopwoningen in Nederland zijn in het vierde kwartaal van 2022 met 2,4 procent gedaald ten opzichte van een kwartaal eerder. Het is de eerste...

Jonge huizenkoper krijgt weer voet tussen de deur

Jonge huizenkoper krijgt weer voet tussen de deur

Jonge huizenkopers tot 35 jaar krijgen weer een voet tussen de deur op de huizenmarkt. Zo was bij deze leeftijdscategorie in december sprake van een stijging van...

Prijzen nieuwbouwkoopwoningen 13,7 procent hoger

Prijzen nieuwbouwkoopwoningen 13,7 procent hoger

In het derde kwartaal van 2022 was de prijs van een nieuwbouwkoopwoning  gemiddeld 13,7 procent hoger dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Hiermee kwam...

Derde minder transacties op markt nieuwbouwkoopwoningen

Derde minder transacties op markt nieuwbouwkoopwoningen

In het derde kwartaal van 2022 zijn ruim een derde minder nieuwbouwkoopwoningen verkocht dan een jaar eerder. Dit is de grootste daling sinds de start van de meting...

Huizenprijzen dalen in twee jaar met 6,4 procent

Huizenprijzen dalen in twee jaar met 6,4 procent

DNB verwacht dat de huizenprijzen dalen met 3,1 procent in 2023 en met 3,3 procent in 2024. Dit is een neerwaartse bijstelling ten opzichte van de juniraming. De...

RaboResearch: afkoeling woningmarkt zet door

RaboResearch: afkoeling woningmarkt zet door

Door de gestegen rente is de betaalbaarheid van woningen verslechterd. Hierdoor dalen volgens RaboResearch huizenprijzen in 2023 naar verwachting met drie procent...

Financieel actieplan ouderen op woningmarkt

Financieel actieplan ouderen op woningmarkt

Het kabinet gaat met de hypotheeksector een financieel actieplan opstellen “hoe we ouderen kunnen helpen met het inzichtelijk maken van hun financiële...

Rabobank: huis op platteland meer in trek

Rabobank: huis op platteland meer in trek

Randstedelingen kopen vaker een huis buiten hun eigen stad. Huizenmarkt-econoom Carola de Groot van RaboResearch:  “De keuze voor een woning op het platteland...